IERTAREA

"De aceea ?i zic: Iertate sunt p?catele ei cele multe, c?ci mult a iubit" (Luca 7, 74)


Cnd am nceput aceste "Cuvinte", tinere prieten, la primul din cele ?apte nici nu te cuno?team. ?tiam despre tine c? exi?ti, c? aspiri spre ceva ce lumea nu-?i poate da, ?i te-am chemat, ca pe fratele meu necunoscut, s?-?i ar?t o cale nou? pe care s? p??e?ti. ?i-am vorbit despre Hristos ?i despre Biserica Lui, despre un cer ?i un p?mnt nou, despre moarte ?i nviere ?i, mai presus de toate, despre iubirea lui Iisus pentru tine. Dar acum ?i spun frate, nu doar semen al meu; te iubesc, nu cu o iubire abstract? care ?i caut? obiectul, ci cu iubirea care a g?sit, fiindc? te cunosc ?i e?ti n inima mea, a?a cum ?i eu sunt n inima ta. C?ci dac? ai venit aici ca s? m? ascul?i de mai multe ori, ai f?cut-o pentru c? ai auzit glasul lui Iisus, acel glas irezistibil care te-a trezit din amor?eala ta materialist? ?i din letargia ateist? n care z?ceai. Ai auzit cnd Iisus ?i-a spus: "Vino la Mine!". ?i cnd te-ai ntors la el, ?i-a pus inel n degetul t?u ?i nc?l??minte nou? n picioarele tale, ?i pe umeri haina cea mai bun? (Luca 15, 20-24). Fiindc? veneai r?nit ?i sngernd. Erai oprimat de tot ceea ce nv??ase?i despre zeificarea materiei ?i de toate interdic?iile ridicate n fa?a c?ut?rilor tale de c?tre ateismul feti?izat. naintea ochilor t?i, orbi pn? atunci, s-a aprins o lumin? mai ademenitoare dect orice cntec de siren? al lumii. ?i ai l?sat departe n urma ta ?ara de secet? a necredin?ei ?i ro?covele (Luca 15, 14-17) pe care le mncase?i pn? atunci. Ai uitat de dasc?lii t?i, care ?i spuneau c? aceasta este singura hran? ?i c? f?r? de ea vei muri. ?i ai auzit atunci cuvntul lui Iisus, care ?i spunea: "Nu numai cu pine va tr?i omul, ci ?i cu tot cuvntul care iese din gura lui Dumnezeu" (Matei 4, 4). Prietene, cnd oare ai ajuns s? te hr?ne?ti cu cuvntul lui Dumnezeu? ?i totu?i asta faci! Pentru acest cuvnt ai renun?at la odihna ta, la pacea ta comod?, ai nfruntat obstacole ?i interdic?i ?i ai venit aici, s? te hr?ne?ti cu cuvntul lui Hristos. Cinste ?ie, prietene! Dumnezeu ?i va d?rui cuvntul ?i harul S?u, ?i ?i-l va d?rui din bel?ug, pentru c? este scris: "C? oricine cere, ia; cel care caut?, afl?; celui care bate, i se va deschide" (Matei 7, 8). Pentru aceast? cerere st?ruitoare a ta, curajosul meu prieten, Iisus te va r?spl?ti. Fiindc? ai avut curajul s? lup?i cu o obi?nuin?? ?i cu o iner?ie care te f?cuser? prizonierul lor; fiindc? ai avut curajul s? rupi barajul interdic?iilor pe care ?i le-a impus, ca pe un baraj de netrecut, ideologia marxist?, creznd c? postulatele de autoritate nu au nevoie de demonstra?ie ?i c? autoritatea ar putea suplini credin?a; fiindc? ai avut curajul ca, o dat? ie?it de sub servitutea acestor doctrine, s? mergi spre ceea ce ?i se contura n fa?? ca o iubire tangibil?. ?i cu ct ai naintat, cu att ai n?eles mai bine c? aceast? iubire infinit? ?i crucificat? str?lucea pentru tine, omule unic ?i irepetabil, cum te-am mai numit cndva. Pentru acest curaj al t?u ai primit iertarea. Nu sim?i oare n tine duhul acesta al dragostei, al lini?tii care s-a instalat n sufletul t?u, siguran?a cu care p??e?ti pe noul drum al ascult?rii de Hristos? Este harul lui Dumnezeu, care vine la tine. Mai nti, acest har te viziteaz? rar. Atunci cnd, rugndu-te, vei sim?i un fior de o clip? trecndu-?i prin inim?, ca o bucurie inefabil?, atunci cnd, ngenuncheat fiind, vei sim?i o duio?ie inexplicabil? n suflet ?i o nevoie imperioas? de a plnge, s? ?tii c? te viziteaz? Harul. St?ruie?te, prietene, ?i Harul va veni mai des, tot mai des, pn? te va locui permanent. Atunci vei cunoa?te starea de har continu? ?i pacea interioar?, a c?rei surs? este iertarea acordat? de Hristos ?i care se preface ntr-o bucurie spiritual? iradiind invizibil prin to?i porii fiin?ei tale. ?i vei cunoa?te fericirea de a fi iertat ?i de a ierta. C?ci via?a noastr? este dur? atta vreme ct materia reprezint? cerul ?i p?mntul nostru, iar duhul nostru r?mne orb atta vreme ct ateismul este religia noastr?. ?i dac? exist? totu?i ceva care te salveaz?, prietene, chiar n perioada chem?rii tale la Hristos, nainte ca sufletul t?u s? fi fost inundat de lumina credin?ei, acel ceva este bucuria de a ierta ?i a fi iertat. "La vie en commun est dure. Il faut savoir se faire pardonner" (Via?a n comun este dur?. Trebuie s? ?tii s? te faci iertat.). Nu numai s? ier?i, ceea ce ?i-ar oferi satisfac?ia orgolioas? a bun?t??ii, ci s? ?tii s? te faci iertat, ceea ce este echivalentul absolut al umilin?ei [smereniei].

mi amintesc c? ?i-am vorbit despre Iisus ?i despre Biserica Lui ca despre o institu?ie sfnt?, ca despre o realitate spiritual? pe pragul c?reia te afli de mult. Dar abia acum ai reu?it s? rupi zecile de fire invizibile ale unor concep?ii care te tr?geau napoi. ?i-am vorbit despre bisericile pres?rate pe p?mntul acestei ??ri, pe care c?lc?m cu picioare vesele sau ndurerate, ?i ?i-am ar?tat c? am rezistat prin veacuri de umilin??, dar ?i de slav?, prin credin?a noastr? ortodox? indestructibil?. C? dragostea de p?mnt ?i leg?tura de snge ?i de limb? s-au exprimat n istoria vie, adev?rat?, prin bisericile ridicate de voievozi ?i de prc?labi - liter? de piatr?, pe care vremea nu o poate ?terge. Iar dac? acum vedem o biseric? d?rmat?, pentru ca n locul ei s? se ridice o crcium?, spunem: "NU!", cu toat? durerea sufletului nostru, mpotriva celor ce cred c? d?rmnd biserici ?i interzicnd - n pres?, n ?coli ?i n inimi cuvntul lui Dumnezeu, L-au desfiin?at pe Acela din a C?rui mil? tr?im ?i dur?m. ?i-am vorbit de libertatea ta n Hristos ?i despre cum trebuie s-o folose?ti. ?i-am ar?tat c? mineralele nu cunosc nici moarte, nici via??, dect prin analogie, ci numai starea de fapt; c? animalele cunosc via?a ?i moartea, dar incon?tient; dar tu, tinere, omule, cuno?ti ?i moartea ?i via?a ?i, mai presus de ele, nvierea, orict ?i s-ar fi interzis s? crezi n ea. C?ci Hristos te-a chemat la ndumnezeire. Nu la condi?ia de simpl? vie?uitoare, nici m?car la simpla condi?ie de om, ci te-a ridicat deasupra condi?iei umane, cnd a zis: "P?rinte, voiesc ca unde sunt Eu, s? fie mpreun? cu Mine ?i aceia pe care Mi i-ai dat" (Ioan 17, 24). Acestea sunt lucrurile pe care ?i le-am spus, tn?rul meu prieten, ?i multe asemenea, cu toate cuvintele lui Hristos. ?i pentru aceasta m-au urt fra?ii mei, iar ?ie ?i s-a interzis s? vii s? m? ascul?i; ?ie, care nsetai dup? cuvntul lui Dumnezeu ?i care voiai s? ?tii dac? e?ti condamnat total sau ai fost ales de cineva pentru un destin mult mai nalt, pentru nviere. ?i s-au nchis por?ile ?i ?i s-au ridicat n fa?? ziduri de opreli?ti.

?ie, care scriai ntr-una din scrisorile tale c?ci orice scrisoare de la unul dintre voi v? exprim? pe voi to?i - despre pornirea voastr? de a c?uta ceea ce transcede materia, de a dep??i imanentul ast?zi zeificat, despre toat? n?dejdea voastr? de a p??i pe calea adev?rului ?i despre bucuria de a-L fi ntrez?rit pe Cel ce nsu?i este Adev?rul, Calea ?i Via?a. mi scriai cu cteva zile n urm?: "Ce bucurie s? auzi vorbindu-se despre Dumnezeu ?i despre lume, alta dect cea a materiei, de la o catedr? laic? ?i de c?tre un profesor laic! Era un vis n care nu putea crede. ?i s? n?elegi c? omul acela laic era iluminat de un duh de credin?? pe care nu-l f?cea cunoscut nu numai prin cuvinte, ci ?i prin toat? lumina care iradia din fiin?a lui. De aceea, aproape c? v? invidiez pe voi, teologii, care ?ti?i ?i cunoa?te?i ?i tr?i?i ceea ce noi nu cunoa?tem ?i nu ?tim, dar spre care ntreaga noastr? fiin?? aspir?" Sau tu, tinere profesor de 35 de ani, care spuneai: "Mi-am petrecut to?i anii ace?tia de nv???mnt sco?nd cu bta elevii din biserici. Acum ns? am n?eles ce-i aducea acolo ?i de ce reveneau la biseric?, iertndu-m?. n?eleg acum c? dac? voi, ni?te copii din anul nti de Seminar, crede?i att de tare ?i ?ti?i attea lucruri despre adncurile fiin?ei umane ?i despre o lume pe care eu am interzis-o elevilor mei, eu trebuie s? cred mai mult dect voi". Nu ne amintesc oare aceste cuvinte de convertirea lui Pavel de pe drumul Damascului? C?ci, dac? admitem cu Albert Camus, c? fiecare om trece m?car o dat? n via?? prin Muntele M?slinilor, tot a?a trebuie s? admitem c? fiecare dintre noi experimenteaz? o dat? drumul Damascului, cnd glasul lui Iisus r?sun? ?i pentru noi: "Saule, Saule de ce M? prigone?ti? Greu ?i este s? izbe?ti cu piciorul n ?epu??!" (Faptele Ap. 9, 4-5). Nimeni nu este scutit de suferin??. Dac? suferim, suferin?a s? fie ntru Hristos; dac? iert?m, s? iert?m pentru Hristos! Dar adev?rul s? ne stea n fa?? totdeauna. "Adev?rul naintea p?cii", cum mi spunea un student de la Politehnic?, auditor al acestor "?apte cuvinte c?tre tineri"; ?i s? n?elegem prin "pace" nu pacea lui Hristos de la Ioan 14, 27-29 , nici r?stimpul ntre dou? r?zboaie, cum i pl?cea s? spun? lui Nicolae Titulescu, ci acea comoditate sufleteasc? ?i material? pentru care c?lc?m n picioare principiile ?i dreptatea, acea stare de toleran?? care ne ajut? s? ne culc?m n fiecare sear? cu un compromis n inim? ?i s? ne trezim cu un compromis nou sub pern?. ?i acum voi citi declara?ia unui student de la Teologie, n leg?tur? cu aceste "?apte cuvinte".

Pentru c? s-au luat astfel de declara?ii scrise, la Institutul Teologic, for?ndu-se mna ?i con?tiin?a. Se ?tie ce nseamn? o declara?ie scris?, ce surs? de team? ?i de teroare [poate constitui ea], a?a cum s-a ntmplat n cteva cazuri. Din num?rul declara?iilor date am ales una, pentru c? este mai limpede (nu mai dreapt?, c?ci toate sunt la fel de drepte): "declar c? n ziua de miercuri, 12 aprilie a.c., la orele 21, am audiat rostit de p?rintele Gh. Calciu-Dumitreasa n pridvorul Bisericii Radu-Vod? din Bucure?ti. De asemenea, am mai audiat ?i al treilea ?i al patrulea ?i al cincilea cuvnt, dar n alte condi?ii Declar c? am ntlnit la ultima, precum ?i la celelalte predici ale sale, foarte mul?i studen?i de la Institutul Teologic, doctoranzi n Teologie, studen?i de la alte facult??i, persoane pe care nu le mai v?zusem niciodat? ?i foarte mul?i elevi seminari?ti. Atmosfera din biseric? a fost impresionant? ?i am tr?it n mod real clipe de n?l?are sufleteasc? ?i de reculegere.

n privin?a con?inutului predicilor, m? declar ntru totul de acord cu ideile expuse de p?rintele profesor, care nu face dect s? priveasc? realist ?i lucid problemele ce se cer privite astfel, respectnd strict nv???turile Bisericii Ortodoxe. P?rintele profesor Gh. Calciu mi-a fost profesor mai mul?i ani la Seminarul Teologic din Bucure?ti, al c?rui absolvent sunt, ?i a contribuit n cea mai mare m?sur? la formarea noastr? ca elevi ?i adev?ra?i slujitori ai Domnului Hristos ?i ai Bisericii neamului". Oare trebuie s? mai adaug ceva? Poate doar omagiul meu pentru acest curaj al studentului respectiv ?i al vostru, al tuturor celor care, c?lcnd peste instinctul de conservare, a?i pus "adev?rul naintea p?cii" ?i a?i venit aici; sau poate bucuria pe care mi-au f?cut-o celelalte declara?ii, scrise sau verbale, ca ?i prezen?a voastr? n aceast? biseric?; sau poate, n sfr?it, umilin?a mea c? sunte?i buni ?i l iubi?i pe Iisus mai mult dect pe mine, c?ci, chiar f?r? s? fi?i slujitorii Lui, nu a?i pregetat s? sacrifica?i comoditatea voastr? pentru a veni s? v? exprima?i dragostea de Dumnezeu. S? ne rug?m pentru to?i fra?ii no?tri care ne iubesc ?i care ne ur?sc pe noi, care ne-au f?cut bine ?i r?u, care ne-au iertat sau nu ne-au iertat. Noi toate s? iert?m tuturor! Voi ncheia, tinere prieten, acest ultim "Cuvnt" cu o spicuire din "Cuvntul" Sfntului Ioan Gur? de Aur care se cite?te n noaptea nvierii n toate bisericile ortodoxe, c?ci vin Pa?tile, Ziua nvierii ?i bucuria noastr?, a tuturor. Atunci ve?i afla c? Hristos a nviat ?i c? noi to?i vom nvia.

Cnd spun c? ve?i afla, n?eleg c? inima ?i sufletul vostru va descoperi plenar aceast? certitudine care era de mult n voi ?i n virtutea c?reia sunte?i aici. "De a lucrat cineva din ceasul nti, s?-?i primeasc? ast?zi plata cea dreapt?; de a venit cineva n ceasul al treilea, mul?umit s? pr?znuiasc?; de a ajuns cineva n ceasul al ?aselea, s? nu se ndoiasc? nicidecum, c?ci cu nimic nu va fi p?gubit; de a ntrziat cineva pn? n ceasul al nou?lea, s? se apropie, nicidecum ndoindu-se; de a ajuns cineva n ceasul al unsprezecelea, s? nu se team? din pricina ntrzierii, c?ci darnic fiind St?pnul, prime?te pe cel din urm? ca pe cel dinti, odihne?te pe cel din al unsprezecelea cea ca ?i pe cel ce a lucrat din ceasul nti. Pentru acesta intra?i to?i n biserica Domnului vostru; ?i cei dinti, ca ?i cei din urm? lua?i plata. nviat-a Hristos ?i ngerii se bucur?. nviat-a Hristos ?i via?a st?pne?te. nviat-a Hristos ?i nici un mort nu mai este n groap?". V-am citit aceste rnduri ca s? le ?ti?i. V-am citit acest "Cuvnt", fiindc? vine S?pt?mna Patimilor, n fa?a c?reia tot glasul amu?e?te. V-am citit acestea, ca s? afla?i c? dac? n zilele care urmeaz? vom tr?i n duh ?i n carne calvarul lui Hristos, pe culmea Golgotei ne a?teapt? Iertarea ?i nvierea. V-am citit aceste adev?ruri, ca s? v? aminti?i c? neamul acesta romnesc urc? de veacuri Golgota istoriei, ref?cnd nencetat, n spirit, drumul lui Iisus ?i anticipnd, prin credin??, aceast? nviere pe care tu, prietenul meu, fratele nostru, al tuturor, o aduci ca pe o f?clie arznd n inima ta.