NOU CUVĀNT C?TRE TINERI

HRISTOS A ĪNVIAT ĪN INIMA TA!


Iar īn ziua īntīi a s?pt?mīnii [duminica], Maria Magdalena a venit la mormīnt dis-de-diminea??, fiind īnc? īntuneric, ?i a v?zut piatra ridicat? de pe mormīnt. Deci a alergat ?i a venit la Simon-Petru ?i la cel?lalt ucenic pe care īl iubea Iisus, ?i le-a zis: "Au luat pe Domnul din mormīnt ?i noi nu ?tim unde L-au pus". Deci a ie?it Petru ?i cel?lalt ucenic ?i veneau la mormīnt. ?i cei doi alergau īmpreun?, dar cel?lalt ucenic, alergīnd īnainte, mai repede decīt Petru, a sosit cel dintīi la mormīnt. ?i, aplecīndu-se, a v?zut giulgiurile puse jos, dar n-a intrat. A sosit ?i Simon-Petru, urmīnd dup? el, ?i a intrat īn mormīnt ?i a v?zut giulgiurile puse jos, iar marama care fusese pe capul Lui nu era pus? īmpreun? cu giulgiurile, ci īnf??urat?, la o parte, īntr-un loc. Atunci a intrat ?i cel?lalt ucenic, care sosise īntīi la mormīnt, ?i a v?zut ?i a crezut. C?ci īnc? nu ?tiau Scriptura, c? Iisus trebuia s? īnvieze din mor?i. ?i s-au dus ucenicii iar??i la ai lor.


Iar Maria st?tea afar? līng? mormīnt, plīngīnd. ?i pe cīnd plīngea, s-a aplecat spre mormīnt. ?i a v?zut doi īngeri īn ve?minte albe ?ezīnd, unul c?tre cap ?i altul c?tre picioare, unde z?cuse trupul lui Iisus. ?i aceia i-au zis: "Femeie, de ce plīngi? Pe cine cau?i?". Ea le-a zis: "C? au luat pe Domnul meu ?i nu ?tiu unde L-au pus". Zicīnd acestea, ea s-a īntors cu fa?a ?i a v?zut pe Iisus stīnd, dar nu ?tia c? este Iisus. Zis-a ei Iisus: "Femeie, de ce plīngi? Pe cine cau?i?". Ea, crezīnd c? este gr?dinarul, I-a zis: "Doamne, dac? tu L-ai luat, spune-mi unde L-ai pus ?i eu Īl voi ridica". Iisus i-a zis: "Maria!". Īntorcīndu-se, aceea I-a zis evreie?te: "Rabuni!" (adic?: Īnv???torule!). Iisus i-a zis: "Nu te atinge de Mine, c?ci īnc? nu M-am suit la Tat?l Meu! Mergi la fra?ii Mei ?i le spune: M? sui la Tat?l Meu ?i Tat?l vostru, la Dumnezeul Meu ?i Dumnezeul vostru". ?i a venit Maria Magdalena vestind ucenicilor c? a v?zut pe Domnul ?i c? acestea i le-a spus ei. (Ioan 20, 1-18)


Oare ce cuvīnt nou le mai poate spune cineva tinerilor mei prieteni? Au trecut de atunci ani īndelunga?i. O nou? genera?ie s-a ridicat, c?lit? de o experien?? unic? ?i, poate, atins? de un nou scepticism, n?scut din contactul cu lumea Occidentului r?t?cit? de la dreapta credin??. Poate c? ast?zi, chiar mai mult decīt atunci cīnd am rostit cele ?apte cuvinte… s1978t, sufletul tinerilor - pe care īi consider prietenii mei, ca ?i atunci (c?ci tot īn numele lui Iisus Hristos vorbesc) - este lovit de maladii psihice aduse din lumea larg? de o propagand? perfid?, deghizat? adeseori sub masca unei democra?ii de?uchiate ?i luīnd īnf??i?area cre?tinismului, a?a cum satana se īmbrac? īn lumin? de īnger pentru a īn?ela pe cīt mai mul?i.


Atunci erai oprimat prin for??, ceea ce crea īn tine o rezisten?? natural? fa?? de un sistem de gīndire materialist, cu aspect mistic. Nu credeai, tinere, īn nimic din ce ?i se spunea pe atunci, pentru c?, a?a cum ?tii, sub forma adev?rurilor relative, pe care st?pīnii vremii le proclamau ca adev?ruri absolute, se ascundea o minciun? deopotriv? total? ?i totalitar?. Atunci glasul preotului ajungea la tine prin predica rostit? cu pre?ul libert??ii ?i chiar al vie?ii, iar adev?rul lui Hristos ī?i consola sufletul r?nit de violen?a limbajului politic ?i de teroarea fizic?. Atunci ?i se vorbea de interna?ionalismul comunist ?i de existen?a exclusiv material?, prin care se c?uta uciderea iubirii universale a Mīntuitorului. Atunci ?i se spunea c? e?ti o simpl? pies?, f?r? libertate, īn mecanismul social ?i politic, c? numai integrarea īn necesitate ī?i aduce libertatea. Hristos te chema īns? la o libertate mai mare, de cu totul alt ordin, atunci cīnd spunea: "Sfin?e?te-i pe dīn?ii īntru adev?rul T?u: Cuvīntul T?u este adev?rul" [Ioan 17, 17]. sau "Ve?i cunoa?te adev?rul ?i adev?rul v? va face liberi" sIoan 8, 32t.


Nu este a?a, prietenul meu, c? atunci Adev?rul cre?tin ?i se p?rea limpede ?i u?or de īn?eles? Oare acum, īn plasa de minciuni care te cuprinde din toate p?r?ile, mai po?i distinge la fel de lesne adev?rul de ne-adev?r? Sub n?vala "evangheliz?rii" de tip protestant ?i american, īn care adev?ruri par?iale ale cre?tinismului ī?i sunt predicate pe fondul satanic al rock-ului ?i īn forma teatraliz?rii de cartier, cu r?cnete ?i lacrimi false, cu minuni ?i vindec?ri care plou? peste capul t?u buim?cit, cum mai po?i g?si pe Hristos cel adev?rat īn inima ta? Ieri, sub teroarea ateismului comunist, puteai s?-?i īmpodobe?ti sufletul cu trupul Domnului, uns cu miresme, a?a cum īl puseser? īn mormīnt Iosif ?i Nicodim. Ast?zi, sedus de ritmul infernal al tobelor ?i de vuietul cu ritm s?lbatic al "propov?duirii" sectante, nu-L mai g?se?ti pe Dumnezeu ?i stai, ca Maria Magdalena, plīngīnd īn fa?a mormīntului gol al sufletului t?u.


Cine ?i L-a furat pe Dumnezeu? Care gr?dinar L-a ascuns de tine, ca s? fii acum singur ?i s? plīngi?

Īntoarce-te la adev?rul simplu al credin?ei ?i la textul īnvierii lui Hristos. Alearg? ca Petru ?i Ioan spre mormīntul Domnului, apleac?-te, intr?, ?i vei vedea ?i vei crede, cunoscīnd Scriptura, c? Iisus trebuia s? īnvieze din mor?i!


Poate c? ieri, cīnd comunismul c?uta s? smulg? orice credin?? din inima ta ?i s? fac? din tine un simplu ?urub īn angrenajul ma?inii sociale, tu, dintr-un spirit de revolt? tinereasc?, Īl aveai mai mult pe Hristos īn sufletul t?u decīt Īl ai ast?zi. Azi e?ti atacat din toate p?r?ile, cu zgomot ritmic de tobe, de toate organiza?iile anticre?tine, care vor s? fac? din vechile popoare credincioase un fel de amestec inform, u?or de condus acolo unde vor ei, a?a cum se īntīmpl? ?i cu lumea politic?, unde cī?iva indivizi sunt un?i īn tain? ?i pu?i s? conduc?, de pe pozi?ii interna?ionale de for??, toate popoarele: ei decid ce neam are dreptul s? nasc? prunci sau s? moar? prin nena?teri; ei se substituie lui Dumnezeu ?i traseaz? destinul na?iunilor dup? placul sau interesul lor. Cine nu se supune, s? piar?!


Acest totalitarism se exprim? tot mai mult ?i īn via?a Bisericii, prin organiza?ii interna?ionale ecumenice de tip masonic, care impun de fapt o nou? religie, o nou? liturghie, f?r? nici o sacralitate, f?r? taine ?i f?r? ritual, ca īntr-o pies? modern?. Teatrele a?a-zis religioase, pe care le vede?i īnjghebate prin pie?ele publice de anumi?i tineri veni?i din Occident, reprezint? desacralizarea cre?tinismului ?i a liturghiei, desacralizare la care, din nefericire, se preteaz? ?i unii reprezentan?i ai clerului ortodox, a?a cum este cazul bro?urii Reconcilierea - dar al lui Dumnezeu ?i īnceput de via?? nou?, editat? la Ia?i, īn 1995, printre editori g?sindu-se ?i un preot ortodox (desigur, nu f?r? aprobarea ierarhului s?u). Aceast? lucrare, īn por?iunea ei liturgic?, este un atentat la sfin?enia liturghiei ortodoxe ?i o negare a valorii ei de tain?.


Cum s? nu stai, ca Maria, īn fa?a unui mormīnt gol? Toate aceste atacuri sunt date īmpotriva ta, tinere, cu osebire īmpotriva ta, c?ci e?ti mai lipsit de ap?rare ?i mai sensibil la nedrept??i; ?i toate vor s?-?i spun? c? e?ti un mormīnt gol dac? nu ascul?i de ei. Īns? st? scris: "Iubi?ilor, nu da?i crezare oric?rui duh, ci ispiti?i scerceta?it duhurile de sunt de la Dumnezeu, fiindc? mul?i prooroci mincino?i au ie?it īn lume" [I Ioan 4, 1].


Cine ispite?te ast?zi duhurile dac? sunt de la Dumnezeu, cīnd īn?i?i preo?ii ortodoc?i ?i catolici ajung s? predice un mesianism anticre?tin, asemenea sectelor īnfiin?ate de rebelii Biserici? Cine te ap?r? de r?t?cire, fratele meu mai tīn?r? Cine ī?i reīmpodobe?te inima cu prezen?a lui Hristos cel adev?rat, nu cu hristo?ii mincino?i ai acestui veac?


"?i celor cī?i L-au primit, care cred īn numele Lui, le-a dat putere ca s? se fac? fii ai lui Dumnezeu, care nu din sīnge, nici din poft? trupeasc?, nici din poft? b?rb?teasc?, ci de la Dumnezeu s-au n?scut. ?i Cuvīntul S-a f?cut trup ?i S-a s?l??luit īntre noi, ?i am v?zut slava Lui, slav? ca a Unuia-N?scut din Tat?l, plin de har ?i de adev?r…?i din plin?tatea Lui noi to?i am luat, ?i har peste har" [Ioan 1, 12-14 ?i 16].


Te-ai n?scut, tinere, din nou, nu din poft? trupeasc?, nici b?rb?teasc?, ci din Dumnezeu, Care S-a f?cut trup pentru tine ?i din a C?rui plin?tate te-ai īmp?rt??it, ?i har dup? har ai luat. Acest har ī?i este scut īmpotriva desfrīn?rilor la care te īndeamn? īnv???torii t?i de azi, vorbindu-?i despre libertate ca despre ridicarea oric?ror opreli?ti din fa?a ta. Bunul sim? este un feti?, cinstea - o no?iune perimat?, sexualitatea - o desc?tu?are a animalului din tine, asem?narea ta cu Hristos - o poveste creat? de preo?i, iar iubirea de Dumnezeu ?i de semeni - o nou? form? de īnc?tu?are a personalit??ii. Cerceteaz? īn inima ta, dincolo de acest h??i? diabolic al minciunii, ?i vei g?si Adev?rul, singurul care te face liber! ?i supremul adev?r este Īnvierea. Īnvierea lui Hristos, ca pīrg? a īnvierii tale.


Se apropie S?pt?mīna Patimilor, pe care o īntīmpin?m plini de durere ?i poc?in?? pentru participarea noastr? la uciderea lui Hristos, nu numai din simpl? descenden?? "adamic?", dar ?i prin actele noastre de fiecare clip? prin care L-am r?nit pe El, idealul des?vīr?irii umane, prin c?derile noastre de fiecare zi. Preotul va proclama de la altar "moartea lui Dumnezeu", iar??i ?i iar??i, halucinant ?i obsedant, īn timpul celor 12 Evanghelii. Īn Vinerea Mare, ne vom tīngui ca Sfīnta Fecioar? pentru moartea Lui: "Prim?var? dulce, Fiul meu cel dulce, frumuse?ea unde ?i-a apus?". Īndurera?i vom fi ?i plini de lacrimi, dar niciodat? dezn?d?jdui?i, fiindc? ?tim c? a venit vremea cīnd "Fiul Omului va fi prins ?i dat pe mīna b?trīnilor, care-L vor judeca ?i-L vor condamna, ?i va fi dat la moarte, dar a treia zi va īnvia" scf. Matei 16, 21 ?i 17, 23 sau 20, 18-19; Marcu 10, 33-34; Luca 9, 22 sau 18, 31-32t. De aceea ?i cīnt?m īn timpul Prohodului: "Ca un leu, Tu, Doamne, īn mormīnt apunīnd, ca un pui de leu Te scoli, īnviind din mor?i".


Cu carnea sfī?iat?, īmb?trīnit? de chinuri, Hristos se scoal? "ca un pui de leu", īnnoit prin spiritualizarea total? a trupului. "Ca un pui de leu" iese din giulgiurile īnt?rite de miruri, l?sīndu-le neatinse, p?strīnd forma; "ca un pui de leu" se ridic? str?lucitor prin piatra mormīntului, f?r? a l?sa urme, piatr? pe care, apoi, īngerul o va ridica pentru a ar?ta femeilor c? Iisus nu mai era īn mormīnt: "Veni?i de vede?i locul unde a z?cut!" [Matei 28, 6].


Hristos a īnviat!


Paradoxal: preotul, care ī?i spusese c? Hristos a murit, proclam? acum, īn lumina str?lucitoare a Adev?rului, c? El a īnviat. El ?tie, el ī?i propov?duie?te adev?rul Īnvierii cu convingere. Nu mai e?ti un mormīnt gol, prietene! Hristos cel īnviat te locuie?te ?i bucuria Lui r?mīne īntreag? īn tine.


De Pa?tele lui 1981, eram īn īnchisoarea Aiud. Diminea?a, cīnd garda se schimba, īnc?lcīnd toate regulamentele draconice ale īnchisorii, i-am spus gardianului (unul dintre cei mai cruzi): "Hristos a īnviat!". A ezitat cīteva clipe, īn care, ca īntr-o str?fulgerare, am v?zut perindīndu-se pe chipul lui inocen?a copil?riei, cīnd mama sau bunica īl ducea de mīn? la biseric? ?i cīnd auzea glasul ca de īnger al preotului spunīnd: "Hristos a īnviat!". Dup? aceast? clip? de ezitare, mi-a r?spuns īn ?oapt?: "Adev?rat a īnviat!". A fost pentru mine cea mai sigur? dovad? c? nu m? īn?elasem niciodat? īn aceast? privin??: cel care m? tortura īmi confirma Īnvierea Domnului! Am plīns īn t?cere, cu lacrimi de bucurie.


Mai tīrziu a venit colonelul Pris?caru, s?-mi dovedeasc?, acolo, dup? gratii, īn frig ?i foame, prin argumente marxiste, c? era stupid s? cred ?i s? afirm īnvierea lui Hristos. A intrat īn celul? ?i i-am spus: "Hristos a īnviat!". M-a privit fix cīteva secunde ?i apoi m-a īntrebat: "L-ai v?zut tu?". "Nu L-am v?zut eu, domnule colonel, dar cred īn Īnviere pentru autoritatea celor care L-au v?zut īnviat ?i au m?rturisit: apostolii ?i ucenicii, femeile mironosi?e, osta?ii care au z?cut ca mor?i, str?pun?i de lumina Īnvierii, milioanele de mucenici care, īn clipa mor?ii martirice, au avut viziunea lui Iisus cel īnviat. Nici dumneavoastr? nu a?i v?zut Polul Nord, dar nu v? īndoi?i de existen?a lui, pentru autoritatea celor ce v-au informat. Nu i-a?i v?zut pe Marx, nici pe Engels, nici pe Lenin, dar crede?i īn existen?a lor ?i, presupun, īn teoriile lor, pentru autoritatea celor ce v? vorbesc despre ei…"


M? risipeam īntr-o argumenta?ie stupid? ?i cadaverizat?, folosind dovezi omene?ti, moarte dinainte de a le fi rostit, atunci cīnd Adev?rul suprem const? īn simpla lui proclamare. Treceam, oarecum, prin situa?ia Sfīntului Apostol Pavel, care f?cea uz de filosofie īn fa?a cet??enilor athenieni, vorbind despre ira?ionalul, antira?ionalul act al īnvierii scf. Fapte 17, 15-32t. Ucideam, treptat-treptat, duhul adev?rului pe care gardianul de mai īnainte īl aprinsese īn celula mea prin simpla confirmare a Īnvierii: "Adev?rat a īnviat!"…


Tinere prieten, pot s?-?i īn?ir dovezile biblice ale Īnvierii, pot s? te trimit la mormīnt cu Petru ?i Ioan, ca s? vezi cum a ie?it Iisus din giulgiuri, f?r? s? le strice forma, sau din piatr?, f?r? s-o sparg?; pot s?-?i spun, ca pe ap?, toate ar?t?rile Lui īn fa?a apostolilor, a ucenicilor ?i a sfin?ilor. Toate sunt, īn gura mea, fum ?i cea??, dac? Duhul lui Dumnezeu nu vorbe?te prin mine.


Hristos a īnviat īn inima ta īnainte de a ?i-o spune eu sau altcineva. ?i tu ?tiai acest lucru ?i l-ai confirmat, asemenea gardianului meu, atunci cīnd ai strigat din adīncul convingerii neargumentate: "Adev?rat a īnviat!".


Nu alerga dup? spectacole; nu alerga dup? minuni ieftine f?cute pe scen?; nu alerga la bolboroselile f?r? sens ale sectan?ilor: vorbele lor neīn?elese sunt ?erpi care le ies din gur?! Nu alerga la teatralitatea predic?rii unora ca ace?tia: toate sunt minciuni, toate sunt armele ascunse ale satanei! Mergi la cel mai simplu dintre adev?ruri, la cel mai neargumentat ?i mai de neargumentat:


Hristos a Īnviat! Adev?rat a Īnviat!