PROGOG. 7 CUVINTE PENTRU TINERI

n istoria romnilor str?lucesc multe fapte de vitejie duhovniceasc? (filocaliile folosesc termenul "podvig", superior celui ellin "?????"), dar pu?ine ating amplitudinea multi-dimensional? a P?rintelui Gheorghe Calciu. Cine a pogort la iad ?i cine s-a suit la cer?, vor zice scepticii - ntotdeauna anacronici -, dar iat? c? nimic nu e imposibil uber-eroilor lui Hristos. M?re?ia sfin?eniei acestui romn chintesen?ial cople?e?te, focul adev?rului - jerba inimii lui - mntuie?te. Doar cu sfial? s-ar putea vorbi despre adncimile suferin?ei lui, doar cu uluire despre reveren?ele serafice, definitorii demnitarului Romniei perennis. E att de pre?ioas? biruin?a lui, att de deplin?, att de cuprinz?tor-cristalin? dragostea lui de Adev?r, c? nu se cuvine a fi s?rutat n duh de buzele unui suflet mic, al unei genera?ii epigonice n jertfelnicie, nu ns? ?i n setea de a fi. ?i totu?i, ndr?znim s?-l iubim, fiindc? mp?r??ia iubirii se ia cu asalt. Ca pe auror?, l privim cu uimire ?i nesa?. Ca pe icoana lui Hristos. i sorbim cuvintele vii, nviinde, i mbr??i??m drzenia cu care att de pre?ios ne-a nmo?tenit, ging??ia negr?ibilului care l-a adumbrit ca o m?rturie de Sus. Vocea lui - ce muzic? poate fi mai frumoas? dect Adev?rul? Desf?tndu-se cu minunatul lui bun chip, sufletul se umple de o recuno?tin?? euharistic?, inima se aprinde de dumnezeiasc? mirare, o iubire preasfnt?, mai tare ca moartea, mai ve?nic? ?i mai cntat? dect toate cnt?rile. Pasul, gestul, tonul lui - toate de o noble?e mp?r?teasc?, elegan?? precum numai verticalitatea Crucii o poate d?rui faptelor unui p?mntean. E necru??tor: da-ul este DA, nu-ul este NU, nimic de prisos, ?i nimic nu lipse?te, cuvntarea lui atinge des?vr?irea ?i se ia la ntrecere cu ea. Ca diamantul, simplitatea lui nu-i cea propov?duit? de materiali?tii de azi, "deghiza?ii", pentru care n-a profesat vreodat? a la etiquette, nepieritorii oameni de bine care detest? mi?c?rile spiritului pn?-ntr-acolo c?, din malefic? delectare, readuc la noi irit?ri controversa rezolvat? de mult de Sfntul Grigorie Palama. (S? nu ne irosim n t?lm?cirea virgulei, cine are urechi de auzit aude.) Nu, simplitatea lui nu e lenea cugetului, la?itatea efortului de a pricepe, de a escalada rpa robilor acestei lumi, ?i a sui acolo unde este g?tit celor binecuvnta?i. Simplitatea lui e cununa n?elegerilor celor mai complexe mi?c?ri suflete?ti, toat? fenomenologia ?i tot praxisul - cuprinse ?i ngem?nate, iar mai ales dep??ite, de harisma cea mare, sceptrul celor vrednici de Mielul cel Ve?nic - Dragostea.

Un singur respiro, o tres?rire a inimii lui imperturbabil senine, adnc-suferitoare, - ?i iat? cum n noi se r?sfrng r?s?riturile neprih?nirii lui, pe care ne-o d?ruie?te, ca un tat?, fiului risipitor ce nvele?te umerii s?rmanului fiu cu hlamida nemeritat? a mntuirii. Un surs, cu naturale?e l?sat s? biruie st?pnirea perfect? de sine, ca un bob de rou? sfiindu-se de prelingerea sa pe tulpina unui ghiocel, ne cucere?te ?i sf?rm? zidul fricii unora de al?ii, cu iscusin?? ridicat de duhurile noului Pite?ti invizibil, ?i ah!, att de perceptibil, n condescenden?a lor sadic?, sorbitoare de ultima vlag?, s? nnegureze printre romni amintirea interbelic? a dialogului ra?ional - a?a, m?car ca ntre homo sapiens (nu steril, nu bombastic) -, s? mascheze cu iridiscen?e de un nfrico??tor incolor virtutea, s? reeduce cu "evanghelia" inventat? de ei, pe care s-o scrie pe strvurile min?ilor ce-?i cred ex cathedra loru?i. Ei nu discut? - consider? c? monolitul monothelismului lor nu este sfidat dect de pluritatea de idei, ?i mai abitir de sobornicitatea convergen?ei acestora, pe care o abhor? ca pe o micime a intelectului. Se erodeaz? deloc spectaculos pe sine, dar macin? ?i r?bdarea Bisericii triumf?toare, strivindu-se de z?d?rnicia propriei ndrept??iri. Ce e periculos ns? este faptul c? ortodoc?ii au renun?at s? mai lupte pentru puritatea credin?ei, ns? sunt gata de orice pentru p?rerea personal?, iar aceasta nu e dect protestantizarea Bisericii. Risipit ca orice elan autentic, chiar ?i o mic? osana purit??ii patristice, dac? izbute?te s? treac? de fortifica?iile relativist-materialiste, se acoper? de onomatopeele ?i sarcasmul forumurilor ?i se sting n a?teptarea aorist? a unui acum ce nu mai vine.

Fragili ?i nfrigura?i, l?sa?i de izbeli?te parc?, ns? cocolo?i?i de cetele cere?ti, copii suntem genera?iei de sfin?i ce au mplinit ?i pentru noi sensul pentru care a creat Hristos graiul ?i sngele de vlah. Pricepem viscolul de azi - tot cel de ieri, tot cel de la nceput, duhul urtorului, care nu afirm? niciodat? nimic, care nu poate dect s? nege. Nu poate crea, deci imit?. Nu poate m?rturisi, deci perverte?te m?rturisirea. Judec?tori absolu?i, papi autoproclama?i ai t?rmurilor neantului binar, anarhi?ti antrena?i cu manuale vechi ?i noi, uzurp? prin pic?tura chinezeasc? cu care repet? mantric groz?via mpietririi lor stlpii cuget?rii ortodoxe ale acestor plaiuri ale spiritului. n?eleptul se fere?te de ei, cel cuminte nu ia aminte la ei. N-are necuviin?a de a se desprinde de la snul superbiei contempl?rii adev?ra?ilor m?rturisitori, p?storii cei uci?i ai turmei mici ?i preaiubite a mult-p?timitoarei ?i mereu pe Cruce Romnii. Dulci sunt lacrimile tale, Romnie, ca o salb? a Duhului Sfnt te-ai mpodobit cu m?rturisitorii t?i. Temni?ele l?muririi lor ca pe ni?te r?ni ale lui Hristos le-ai f?cut Apa cea Vie din care, murind azi, bnd, nu mai murim ?i nu ne mai e team?. Pentru c? ei nu ne-au min?it, am nv??at s? nu putem fi min?i?i. Pentru c? ei au tr?it esen?a fiec?rui grai, nu putem uita sensul graiurilor. Pentru c? ei au fost r?stigni?i ?i au nviat, nu putem s? nu-i credem. Pentru c? sunt mai mari dect marii mucenici, ei stau la pieptul Mntuitorului, de unde i doinesc durerea noastr?, vaietul sfnt al martorilor unei r?stigniri de dou? mii de ani.
Iar peste t?cerile ce se cuvin, revendic?m cu ndr?zneal? sfnt? paternitatea n spirit a Preotului Gheorghe Calciu asupra noastr? ca un acoper?mnt voievodal, la fel cum o revendic?m pe a tuturor celor ce ne-au n?scut duhul c?tre t?rmul nemuririi, fii ai Fiului ?i ta?i ntru Tat?l. ntru noi n?ine, n scrinul dintre m?duv? ?i duh, unde se url? tainele, cu limba lor vorbim, dragostea lor iubim, una cu ei devenim, iar ei prin ochii no?tri sunt ?i vor fi vii naintea lumii ?i naintea lui Dumnezeu. Iar cei str?ini de aceste sim?iri nu sunt romni, nu sunt cre?tini, nu sunt "ai no?tri", ?i, cu nfrigurare b?nuiesc, nu-?i apar?in nici loru?i. "S? nu ne r?zbuna?i!" ?optesc P?rin?ii, ?i dup? plnsul unui veac, nimeni nu le poate zdruncina milosrdia din care ne cuminec?m greu, fr?mnta?i de ndemnul con?tiin?ei unei Drept??i istorice care se lupt? cu Mila supra-istoric?. O s? le facem acolo, n Nep?truns, un Paraclis. Unde altundeva ne-a mai r?mas loc ndeajuns de pur, de sfnt, de vrednic pentru ei?

Pe cnd M?rturisitorul lupt?, nti de toate, pentru o idee, Bol?evicul nu sufer? s? lupte mpotriva unei idei, ci automat se mpotrive?te integral ns??i existen?ei persoanei cu vederi diferite. Iat?, la personajul "bol?evicului m?rturisitor" Dostoievski nu s-a gndit. Dar nainte de a fi mpotriva satanei, m?rturisitorul trebuie s? fie ntru Dumnezeu - precizarea e, din p?cate, necesar?, fiindc? rvnitorii de azi pun c?ru?a naintea cailor, dup? care dezmembreaz? c?ru?a ?i omoar? caii. Exist?, n apologetic?, o special? fermitate a limbajului, determinat? de cea a cuget?rii - fermitate acuzat? de incongruen?? cu cre?tinismul. Ea este de fapt o calitate poruncit? a m?rturisirii: Piatra cea din capul unghiului poate scandaliza ?i prin faptul c? nu se clinte?te, ?i prin faptul c? e incomod? la dormit pe ea. Un indiciu de discernere ntre bol?evic ?i m?rturisitor este c? fermitatea primului are o duritate aprioric? oric?rei argument?ri, iar fermitatea celui de-al doilea este argumentat? de c?tre, ?i argumenteaz?, credin?a.
nainte de a fi mpotriva materialismului, P?rintele Gheorghe tr?ia ntru Spirit, ?i de aceea a ?i putut s?-?i revin? din saltul n abis pe care l-a f?cut, pentru foarte scurt timp, n ideologia celor nfrn?i. Era un om intolerant la minciun?, iar ideea aprioricului materiei e una din cele mai abjecte minciuni, la fel ?i corolarul ei - ideea demagogic marxist? a aprioricului faptei fa?? de gnd. P?rintele Gheorghe nu a luptat mpotriva statului ateu sau a clerului aservit aceluia, - motivele pentru care r?mne ?i azi un subiect tabu - , ci mpotriva ideologiei minciunii, mpotriva necunoa?terii ?i a falsei cunoa?teri, n toate formele n care le-a ntlnit: n cosmologia modern?, n ?tiin?e ?i arte, n credin?ele lumii, n theorie ?i theologie, n om.

Ce este mntuirea? Cunoa?terea Absolutului. Recunoa?terea Lui ?i unirea cu El. A?a zice Mntuitorul, a?a Ioan Teologul, a?a toat? Biserica. Mntuirea nu este o fapt? omeneasc?, ci pecetea libert??ii pe care o d? omului primirea acestei fapte a lui Dumnezeu. Mntuirea este o cunoa?tere plenar? dumnezeomeneasc?. Temelia ei este revela?ia, nt?riturile ei sunt cugetele drepte, turnurile ei sunt sim?irile drepte, crenelurile ei sunt faptele duhovnice?ti, prinoasele drept??ii celei noi. Temeiul faptei este gndul, iar temeiul gndului este crezul, ?i temeiul crezului este sinceritatea con?tiin?ei, ?i temeiul sincerit??ii con?tiin?ei este leg?tura cu Dumnezeu, ?i leg?tura cu Dumnezeu este cel mai mare dar de la El ?i cea mai cuprinz?toare libertate. Temeiul leg?turii cu Dumnezeu, adic? religia, este suma sintetic? ?i esen?a drepturilor omului. Dac? se arunc? miezul, esen?a, din Drepturile Omului, la ce ar mai fi bune cojile? Numai la nvelit abisul dezn?dejdii. De aceea politicului dezavuant din veacul pre-apocaliptic P?rintele Gheorghe i-a oferit, ca ?i Hristos n vremea inflamat? a duelului ideologic dintre spiritualismul extrem al fariseilor ?i materialismul extrem al saducheilor, dintre spiritualismul extrem al ellinilor ?i materialismul extrem al romanilor, dintre antagonismul sufocant al axelor tuturor acestor utopii, alternativa unic?, realist? ?i realizabil?, ne-utopic?, a unei perspective axiologice cruciforme ?i centripete inimii. La solu?ia hristic?, halucinant de simpl?, de paradoxal?, de provocatoare tuturor virtu?ilor ?i transcenderii lor, vr?jma?ii Adev?rului au reac?ionat n dou? chipuri: fie s-au l?sat birui?i de farmecul zdrobitor al odihnirii ntr-o asemenea angajare total?, fie s-au biruit de invidie. Primii au devenit apostoli, ceilal?i - prigonitori. Ambii s-au numit pe sine m?rturisitori: primii ai unui Adev?r primit prin credin??, ceilal?i ai unui neadev?r prin care s?-?i eludeze necredin?a. ?i azi e la fel.

Ce este istoria? Este coregrafia desf??ur?rii sensurilor lingvistice, care sunt faptele cuget?rii omenirii. Din ele izvor?sc faptele v?zute, materiale, fizice. ?i noii materiali?ti ai sociologiei o iau n considerare, ns? desigur, numai pe aceea; de altfel ?i Judecata lui Hristos va ?ine seama de aceste forme de m?rturisire a credin?ei, care sunt faptele v?zute. Dar Dumnezeu, Care e Duh ?i Care cere nchinare n duh ?i adev?r, ne cheam? la o cunoa?tere deplin?. El rode?te filosofia Adev?rului, la care ndeamn? cu prisosin?? n toat? Scriptura, ?i fapta cea deplin? a acestei filosofii, care este mucenicia.

Strategii noilor z?ri, f?urarii "haosului ordonat" (vr?jitorii moderni cu h?l??el) catadicsesc afabil s? ofere noua lor viziune asupra lui homo religiosus, segregnd armonia plethoric? ?i noetic?, desp?r?ind ceea ce Dumnezeu a unit ?i a poruncit ca omul s? nu despart? (trihotomia), ?i formnd, dup? modelul voin?ei sectare, ?tiin?e f?r? con?tiin??, exerci?ii de admira?ie ale futilit??ii, antiperihoreze. Exemple sunt destule n veacul acesta al eshatologicei deconstruc?ii pe care scrba de sine a umanismului o ncearc? spasmodic, f?r? s? declan?eze ns? dreapta mnie n sufletele paralizate de gndirea neo-marxist? care troneaz? ?i care nu se proclam? f??i?, ci-?i execut? trilurile ininteligibile n limba p?litic?li-c?rectnes, aceast? trmbi?? de apoi a dezperson?rii unui egregor hiper-ego. Nu vom pomeni numele lor pe buzele noastre, c? a?a porunce?te Domnul prin David. Totu?i o discernere discret? s-ar cere, ?i voi aminti doar cele neao?e, subliniind delicatul (?i nefastul) lor impact asupra unui popor de esen?? mistic?, unde este ct se poate de cancerigen? apari?ia unor preocup?ri precum ateologia, cu scurt-metraje blogaritmice caden?ate ?i finan?ate de nspuma?ii diploma?i teologi. Cu poten?ial similar de uzurpare a cunoa?terii este azi b??c?lio-catena, sau tlcuirea pseudo-relaxat? (mai precis: la mi?to) a textelor scripturistice (vezi gama de filosofi gnostici romni de azi, care nu s-ar erija n catenatori dac? n-ar fi erija?i de autorit??i clericale). La o fin? ?i quasi-esoteric? distan?? urmeaz? primul succes al ecumenismului materialist (prefigurat de ecumenismul teist eliadesc), ob?inut prin teoria lui de Chardin a noologiei, care nghesuie bidimensional sensul de unime pe care practica duhovniceasc? o mpreun?-lucreaz? cu asceza ?i cu m?rturiile iubirii de oameni prin fapte efective, v?zute. Apoi, afi?ndu-se ntr-un prim-plan al sub-culturii post-post-moderniste, mpotriva cultului ortodox al sfintelor moa?te duce o ofensiv? ?tiin?a materialist-psihotronic?, aceast? autopsie efectuat? asupra serafimilor folosind un obiectiv fotografic din Tartar. Trist, dar democratic. C? se exprim? nu e nici o problem?, c? sunt audia?i iar??i nu e nici o problem?, fiindc? din fericire pentru ei cultura n-a fost niciodat? sinonim? cultului, iar din fericire pentru noi avem Scripturi ?i P?rin?i, avem mii de nregistr?ri ale cuvio?ilor no?tri b?trni, avem mii de inimi care nu ?i-au plecat genunchii lui Baal, oameni de foc, preo?i vrednici, ngeri n trup, suflete jertfelnice. Dumnezeu ne-a creat liberi: s? se exprime ori?icare, dar nu n Biseric?. n Biseric? se ascult? numai de Sfin?i. Ceilal?i au suficient spa?iu afar?, unde se ?i afl?.

Afar? frico?ii, someaz? Apostolul Iubirii, Sfntul Ioan Teologul. Greu cuvnt: la Judecat? nu vor fi blestema?i ve?nic doar necredincio?ii ?i p?c?to?ii nepoc?i?i, ca mine, ci, iat?, ?i frico?ii! C?, unde este analiza ?i cateheza, fapte ale discern?mntului ?i ale focului credin?ei? Unde m?rturisirea ?i apostolia poruncit? nou? prin Botez? Dac? nu au voie s? r?sune n biserici cuvintele Adev?rului, vor r?suna de pe acoperi?uri, a?a cum a fost nevoit P?rintele Calciu s? vorbeasc? tinerilor, nu cumva s? afle c? n afar? de visul de aur exist? o Cale de aur: Adev?rul, curajul, exodul din Materie.

Departe de a consim?i la curentul acesta defetist al nostalgicilor, cred c? m?rturisitorii nu lipsesc niciodat?. Poate c?, mai mult ca oricnd, ?i cu motive asem?n?toare celor pentru care ?i "grupul misticilor" a sesizat lipsa de eficien?? a efortului pe plan dialectic, ci s-a mutat exclusiv pe planul puterii Dumnezeie?ti al Numelui lui Iisus, azi cre?tinii s-au cufundat mai profund n rug?ciunea pentru lume. Putere are rug?ciunea s? opreasc? soarele pe cer, putere are s? amne sfr?itul lumii. M?rturisitorii abund?: ei sunt, ieri ?i azi, n primul ?i n primul rnd N C?R?I. Dar cine-i mai cite?te?

Diatriba am?r?ciunii din aceasta vine: nimeni nu-l cite?te pe P?rintele Gheorghe Calciu, care a excelat n puterea cuvntului. Ce aspect al vie?ii cre?tine ?i necre?tine n-a aflat n condeiul ?i n predicile sale justa dezv?luire? Ce a l?sat neluminat de cntarul perfectei sale deslu?iri duhovnice?ti? De la cele mai fine n?elesuri ale Evangheliei, la cele mai uimitoare sinteze ale epistolelor pauline, de la cele mai complexe situa?ii de strategie psihologic? ?i iconomie haric?, la cele mai banale ?i sup?r?toare probleme ale omenirii de azi, la solu?iile salvatoare pentru azi ?i pentru mine, la chintesen?ele ?i valen?ele geopolitice, la vastitatea zborului asupra culturii, la avangarda unui tip de voin?? indestructibil? de asaltul psihotronic ubicuu - pe toate le-a exprimat ?i sunt publicate de mul?i ani, ?i n Romnia. Dar cine s?-l citeasc?, cine s?-l asculte? ?i cum s?-l iubeasc?, dac? nu-l cunosc? C?ci credin?a este prin auzire (propov?duire). Cum s?-l aib? la evlavie cei care nu-l n?eleg, sau c?rora nu le convine? Cum ar putea s?-l cinsteasc? pe acest uria? al gndirii anti-gndiri?tii? Cine are dreapt?-credin?? ?tie c? evlavia este recunoa?terea prezen?ei Duhului Sfnt n ceva - fapt?, persoan?, obiect. Ortodoxa n?elegere a evlaviei fa?? de sfin?i este buna-cinstire simultan? ?i egal? fa?? de toate manifest?rile persoanei sfntului: minte, cuvnt, suflet ?i trup. Evlavia fa?? de un Sfnt ncepe cu credin?a n sfin?enia vie?ii ?i nv???turilor lui, nflore?te n dragostea de cuvntul lui (adic? a fi m?rturisitor) ?i rode?te n a fi gata s? mori pentru a ap?ra sfin?enia sufletului ?i a trupului lui (adic? a avea curaj mucenicesc).

Dovezile bunei cinstiri pe care M?n?stirea Petru Vod? le-a ar?tat, ntotdeauna fa?? de P?rintele Gheorghe, sunt: n primul rnd dragostea pe care to?i monahii locului o simt ?i o exprim? fa?? de el; citirea, cunoa?terea, pre?uirea ?i publicarea cuvintelor lui, scrise sau vorbite; ncercarea de vie?uire conform lor, ca dup? adev?rate dreptare duhovnice?ti; venirea la mormntul lui pentru rug?ciune n fiecare moment de bucurie sau necaz; pomenirea, slujirea ?i nchinarea zilnic? s?vr?ite de ob?tea de c?lug?ri; publicarea scris? sau virtual? a nv???turilor lui; cinstirea lui iconografic ?i imnografic; fastul ?i bucuria deosebite n care s-a petrecut fiecare vizit? a P?rintelui Gheorghe n Petru Vod?, precum ?i nmormntarea sa ?i pr?znuirea sa an de an.


Cuvintele unui Sfnt, rostite prin Duhul Sfnt, sunt parte din Scripturi. Toate cuvintele Sfin?ilor, mpreun?, alc?tuiesc Sfnta Scriptur?: cea Veche, cea Nou?, ?i Predania. Scrierile sfinte se interpreteaz? conform Sfintei Predanii - adic?, conform Sfntului Dionisie Areopagitul, n patru sensuri adesea simultane: sensul literal ?i istoric, senso stricto (care e general aplicat, cu excep?ia extazelor vizionare ale prorocilor, ?i a Pildelor Mntuitorului), sensul alegoric (descoperit credincio?ilor prin luminare dumnezeiasc? ?i pentru care trebuie validarea duhovnicului - a?a au tlcuit ?i mul?i dintre sfin?ii nchisorilor, precum Daniil Sandu Tudor, Virgil Maxim, Mihai Buracu sau Radu Gyr), sensul anagogic (dup? nalta n?elegere, d?ruit doar unora dintre sfin?i, precum Sfntul Macarie Egipteanul, Avva Cronie, sau Sfntul Maxim), ?i sensul tropologic (adic? pentru ndreptarea moral?, precum citim la Sfntul Ioan Gur? de Aur sau Sfntul Epifanie de Salamina). Sensurile nu se neag? unele pe altele, ci se completeaz? ?i se cuprind unele pe altele. Fire?te, dac? sensul literal este obligatoriu tuturor, cu att mai mult nu este la bunul plac interpretarea sensurilor suprafire?ti. Dac? majoritatea exegezelor scripturistice predicate de P?rintele Gheorghe nclin?, cu prec?dere, la genul alegoric, pres?rat cu tu?e anagogice, textul testamentar i se ncadreaz?, din punct de vedere teologic, canonic ?i literar la genul de prorocii f?cute ad literam (toat? Psaltirea abund? n afirma?ii clare, directe, f?r? dublu sens, referitoare la ntruparea, Patimile Domnului, ?i nvierea Sa, prorocii literale interpretate alegoric de cabali?ti, de gnostici ?i de monofizi?i), ?i prin urmare se ?i tlcuie?te ?i aplic? analog cu toate celelalte testamente de acest gen, precum Vie?ile Sfin?ilor Proroci, Via?a Sfntului Antonie cel Mare, a Sfntului Pahomie cel Mare, a Sfintei Maria Egipteanca, a Sfin?ilor din Pateric, a tuturor celor ce au poruncit anumite proceduri care, din ra?iuni duhovnice?ti descoperite lor de Dumnezeu, trebuiau s?vr?ite cu vasul sfin?it al trupului lor, porunci pe care ucenicii lor le-au respectat ?i n duh ?i n liter?, simultan. Raportarea la sfintele scrieri este o problem? fundamental? a oric?rui tip de cre?tinism: cel ortodox se valideaz? prin armonizarea cu Predania, prin sobornicitate ?i prin darurile Duhului Sfnt, cel heterodox se demonstreaz? prin interpret?ri personale, nesobornice?ti ca ereziile filioque, orighenismul, neoplatonismul, protestantismul, ?i toate celelalte patru sute cincizeci ?i ceva de moduri de tlcuire a unui verset dup? o atitudine original?, ce se consider? mai luminat? - ergo mai evlavioas? - dect cea m?rturisit? de Sfnta Biseric?.

Perspectiva constructiv? cu referire la recenta controvers? despre P?rintele Calciu este nu a fost un concurs de intensitate a evlaviilor, ci o problem? de raportare la un text scripturistic. Cuvintele: "nu de la Dumnezeu, ci de la vr?jma?ul se va fi f?cut aceasta", ?i "s? fie lega?i preo?ii ce m-au v?zut", las? tot atta loc de interpretare ca ?i textul Decalogului sau al blestemelor din Deuteronom. Dac? exist? tlcuiri alegorice la Deuteronom, Biserica ortodox? nu le recunoa?te. P?rintele Gheorghe Calciu M?rturisitorul, omul ale c?rui cuvinte cathartice au naripat ?i mntuit o lume ntreag?, nu merit? s? r?mn? n con?tiin?a omenirii ca un prilej de sminteal?, a?a cum l-a ilustrat recent mass-media, n t?cerea siderat? de tulburare a multora, n vehemen?a ndurerat? a pu?inora, n lacrimile tuturor. A?tept?m cu emo?ie filmul despre via?a sa conceput ?i preg?tit de M?n?stirea Diacone?ti, cu care P?rintele Gheorghe a avut o rela?ie special?.

Sfinte P?rinte, cnd vei ?edea mpreun? cu Hristos s? judeci lumea, nu uita d?ruirea ?i inima cu care fiecare te-a iubit. Prime?te recuno?tin?a tuturor celor ce-?i m?rturisesc sfin?enia. Mijloce?te pentru ?ara noastr? ?i pentru toat? lumea, s? fie ntru Adev?rul dumnezeiesc, ?i ocrote?te pe to?i cei ce cinstesc cu laude pomenirea ta, spre slava lui Dumnezeu. Amin. Fie ca pentru rug?ciunile tale s? biruim cnd vom spune ?i noi gardienilor ?i tor?ionarilor acestui popor: Hristos a nviat!

Prolog la cele ?apte cuvinte c?tre tineri ale P?rintelui Gheorghe Calciu M?rturisitorul.