S? ZIDIM BISERICI!

" c? tu e?ti Petru, ?i pe aceast? piatr? voi zidi Biserica Mea, ?i por?ile iadului nu o vor birui. Teofile, despre toate cele pe care a inceput Iisus a le face si a le invata"

(Matei 16:18)


I?i aduci aminte, tinere, cnd ?i-am spus c? un glas nou te cheam? ?i c? este glasul lui Iisus? Dar unde ?i la ce te cheam?? Ce f?g?duin?? ademenitoare pentru setea ta de cunoa?tere ?i de adev?r ?i face Mntuitorul?


Glasul lui Iisus te cheam? la Biserica Lui.


Tr?ie?ti ntr-o familie, ntr-o societate, ntr-o lume. Te leag? de familia ta acel inefabil glas al sngelui, pe care nu-l po?i renega ?i care se r?zbun? prin suferin?a ta, atunci cnd l tr?dezi. Tr?ie?ti n mijlocul neamului t?u, pe care l sim?i ca pe o entitate metafizic?; nu ca pe o grupare de indivizi izola?i ci ca pe un suflet imens ?i unic, n care tu e?ti totul ?i totul tr?ie?te prin tine. Exi?ti ntr-o lume cu bucuriile ?i durerile ei ?i vibrezi la aceste bucurii ?i dureri fiindc? este ceva n tine care te leag? ?i te unific? inextricabil cu to?i semenii t?i.


Unde este atunci Biserica lui Hristos, la care e?ti chemat?


Ea este peste tot. Ea cuprinde n sine toate fiin?ele omene?ti ba mai mult: ?i toate fiin?ele cere?ti c?ci Biserica nu cunoa?te istorie: istoria ei este prezentul spiritual.


Familia, societatea poart? n ele destinul tragic al limit?rii lor prin circumscriere n istorie. Istoria este, prin defini?ie, cronologia nefericirii ?i drumul spre salvare.

Dar tu, tn?rul meu prieten, e?ti chemat la Biserica lui Hristos, care a fost gndit? din ve?nicie n Dumnezeu ?i care poart? n ea des?vr?irea, a?a cum lumea ?i poart? n ea propria esen??. Societatea te socote?te un simplu element constitutiv, o c?r?mid? ntre celelalte c?r?mizi; libertatea ta este de a fi o c?r?mid? odat? pentru totdeauna fixat?.


Libertatea aceasta este libertatea constrngerii ?i aici ncepe drama ta, fiindc? libertatea este n tine, dar tu nu ?tii s-o descoperi n sensurile ei adev?rate, nici s-o folose?ti atunci cnd, n sfr?it, vei fi descoperit-o. ?i s-a spus c? tu nu ai libertate, c? libertatea ta este n?elegerea necesit??ii, iar necesitatea ?i este impus? de un element cu totul exterior ?ie, ca ntr-o construc?ie moart?.


Biserica lui Hristos este vie ?i liber?. In ea ne mi?c?m ?i tr?im prin Hristos, Care este cap al Bisericii, avnd libertate deplin?, c?ci n ea cunoa?tem Adev?rul, iar Adev?rul ne face liberi (Ioan 8:32).


Cnd surzi unui ntristat; cnd aju?i unui b?trn s? p??easc? mai u?or; cnd dai poman? s?racului ?i-l vizitezi pe bolnav; cnd roste?ti: "Doamne, ajut?-m?!" - e?ti n Biserica lui Hristos.


Cnd e?ti bun ?i ng?duitor; cnd nu te superi pe fratele t?u, chiar dac? acesta ?i-a r?nit sensibilitatea; cnd zici: "Doamne, iarta-l!" - e?ti n Biserica lui Hristos. Cnd munce?ti cinstit acolo unde te afli ?i cnd seara te ntorci ostenit, dar cu zambetul pe buze la ai t?i, aducnd cu tine o lumin? calda ?i plin? de omenie; cnd r?scumperi r?ul prin iubire - e?ti n Biserica lui Hristos.


Vezi dar, tn?rul meu prieten, ct de aproape e?ti de Biserica lui Hristos? Tu e?ti Petru ?i Dumnezeu ?i zide?te Biserica Sa pe tine. Tu e?ti "piatra" Bisericii Lui, pe care nimeni ?i nimic nu o va clinti, pentru c? e?ti o "piatr?" liber?, un suflet care se realizeaz? pe sine n aceast? Biseric?, nu un condamnat la ncremenire.


S? zidim biserici, prietene al meu! S? zidim biserici din inimile noastre fierbin?i, n care str?fulgera soarele cel luminos al drept??ii, Hristos, Cel ce ne-a spus c? prin credin?? suntem liberi de p?cat. S? zidim bisericile credin?ei noastre, pe care nici o putere omeneasc? nu le poate zdruncina, fiindc? temelia ultim? a Bisericii este nsu?i Hristos. S?-l sim?i pe semenul t?u al?turi de tine, mereu prezent, ?i s? nu te ntrebi niciodat?: "Cine este omul aceasta?", ci s?-?i spui: "Nu este un str?in. Este fratele meu. Este Biserica lui Hristos, ca ?i mine".


Prive?te napoi, prietene, ?i te cutremur?! Prive?te nainte ?i te bucur?! Istoria este un ?ir de evenimente osificate din care se ridic?, din cnd n cnd, m?rturiile vii ale credin?ei voievodale, ntruchipate n biserici ?i m?n?stiri. Tezaur al sufletului romnesc ?i cre?tin, ele reprezint? duhul ce d? via?? tradi?iei noastre na?ionale. Tot ce cade n afara acestei spiritualit??i este sortit pieirii. S-au pr?bu?it mun?i, au ars p?duri, au pierit popoare. Dar bisericile au r?mas vii, iar m?n?stirile sunt c??uia din care urc? ncontinuu spre cer fumul rug?ciunilor. Nu putem afirma continuitatea unei spiritualit??i romne?ti, nu putem sus?ine c? am preluat nealterate tradi?ia ?i sufletul neamului, dac? vom d?rma bisericile care le-au exprimat plenar. Nu putem vorbi de voievozii romni d?rmndu-le ctitoriile; nu putem vorbi de Mihai Viteazul f?cnd s? dispar? ntr-o singur? noapte Biserica Enei! Nici o cram?, nici o crcium? "Dun?rea", nou? sau veche, nu poate echivala m?car o singur? piatr? din temelia Bisericii Enei.


Nici o doctrin? ateist?, nici un argument a?a-zis "?tiin?ific" nu te poate opri, tinere prieten, de la interoga?ia despre existen?? ?i sensul ei, despre Dumnezeu ?i mntuire.


Aceast? interoga?ie este dovada libert??ii tale fa?? de orice constrngere, fa?? de materia ns??i; este drumul t?u spre Biseric? ?i poarta prin care p?trunzi n ea.


Nu ezita n prag, prietene! Intr?! De at?ia ani stai pe pragul Bisericii, f?r? s? ?tii. De at?ia ani auzi glasul Iui Iisus spunndu-?i "Pe cel ce vine la Mine nu-l voi da afar?". Lumea te alung?, te oprim?, te alieneaz?. Iisus te prime?te, te mngie ?i te red? ?ie nsuti. Vino s? construie?ti biserici al?turi de noi! S? reconstruim n suflet o Biseric? a Enei, hristic? ?i voievodal?, vie ?i nemuritoare, pn? ce o vom vedea ridicat? ?i aievea, pe locul ei - m?rturie stra?nic? a credin?ei noastre cre?tine ?i a afirm?rii noastre na?ionale! F?r? biserici, f?r? m?n?stiri, suntem [ca ni?te] venetici.


Cine d?rm? biserici, d?rm? nsu?i argumentul d?inuirii noastre materiale ?i spirituale pe acest p?mnt h?r?zit nou? de Dumnezeu. Tinere prieten, nu mai e?ti singur. E?ti n Biserica lui Hristos".